27 oktober 2020

Geef je piekergedachten de ruimte

Je blijft in cirkels redeneren en komt er niet uit, terwijl je weet dat dit niet goed voor je gezondheid is. Je verlangt naar een oplossing om je piekergedachten los te laten, maar het lukt je niet. Hopelijk lukt het wil met mijn tips.

Welke piekergedachten heb jij nu?
Schrijf dit zo concreet mogelijk op. Op deze manier weet je precies welke piekergedachten je graag wilt loslaten. Kies er één uit waar je nu het meeste last van hebt.

Het lukt je niet om los te laten, omdat je aan je piekergedachten gehecht bent.
Hoe storend de piekergedachten ook zijn, ze zijn wel bekend en daardoor veilig voor je. Het is net zoals je favoriete jas, die je jarenlang hebt gedragen omdat hij zo lekker zat, maar nu past hij je niet meer. Weggooien wil je nog niet en zo kan hij nog een hele tijd ongebruikt in de kast blijven hangen. Ergens afstand van doen waar je aan gehecht bent is dus best lastig. 

Loslaten lukt pas als je erkent dat je er eigenlijk geen afscheid van wilt nemen.
Sta jezelf toe dat je dit moeilijk vindt en erken welke gevoelens of emoties dit bij je oproept. Denk daarbij terug aan een geliefd kledingstuk dat je daadwerkelijk hebt weggegooid. Het kan dan een gevoel van spijt of verdriet bij je oproepen. Het kan ook een gevoel van opluchting geven, want zo is er wel weer ruimte gekomen in de kledingkast voor iets nieuws. En zo is ook met een piekergedachten. Een ritueel om afscheid te nemen van je piekergedachten kan helpen. Bijvoorbeeld gooi wat je hebt opgeschreven in de prullenbak.

Ruimte voor een nieuw perspectief ontstaat door afscheid te nemen van de gedachten. 
Door de ruimte die ontstaat kan je je afvragen wat kan ik wel doen. Wat is goed voor mij? Het kan een tijdje duren voordat je het nieuwe perspectief voor je ziet en het groeit soms maar langzaam. Rust, aandacht en leegte is nodig. Je kunt soms heen en weer geslingerd worden tussen de oude piekergedachten en het ontdekken van het nieuwe perspectief. Wees daarom geduldig en mild naar jezelf. Op een gegeven moment zul je ontdekken dat de piekergedachten opgelost zijn.

Het vraagt moed om uit de gedachten te stappen en op zoek te gaan naar je nieuwe perspectief.
Ondersteuning door een goede vriend(in) of familielid kan helpen. Iemand die er geen belang bij hebt en het beste met je voor heeft. Je kunt natuurlijk ook mij inschakelen. Ik sta graag voor je klaar; bel 06-218 42 666 of mail naar info@karindebeercaoching.nl